وقتی اورگانا از بوشهر تبدیل به یک برند ملی می شود/ تصاویر
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۰۵۶۵۸
تحقق شعار سال نامگذاری شده توسط رهبر معظم انقلاب نیازمند عزم ملی است که در همین راستا یکی از کارآفرینان بومی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی یک شرکت تولیدی بوشهر با تولید کنسروهای ماهی و قلیه بوشهری در این زمینه اقدام عملی کرده است .
جنوب نیوز: تحقق شعار سال نامگذاری شده توسط رهبر معظم انقلاب نیازمند عزم ملی است که در همین راستا یکی از کارآفرینان بومی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی یک شرکت تولیدی بوشهر با تولید کنسروهای ماهی و قلیه بوشهری در این زمینه اقدام عملی کرده است .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این شرکت امروز به عنوان واحدی نمونه در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی میزبان خبرنگاران بوشهری بود تا رمز و رازهای موفقیت آن توسط مدیران جوان و جویای نامش برای فعالانه رسانهای تشریح کند.
خبرنگاران در بازدید خود ابتدا از خطهای تولید این شرکت صنعتی بازدید و از نزدیک در جریان روند تولید کنسرو در شرکت صنعتی یال زرد قرار گرفتند.
این شرکت که پس از ۲ دهه تعطیلی اکنون با سرمایه جوانانی مصمم و پای کار راه اندازی شده در فاز اول خود برای ۳۵ نفر ایجاد اشتغال کرده است.
شرکت یال زرد از دی ماه سال ۹۷ که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفته بود فعالیت خود را آغاز و اکنون در دومین سال تولید که به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده در صدد اجرا تمامی فازهای توسعهای خود است تا آهنگ حرکتی این شرکت همواره با شعار سال کوک شده باشد.
این شرکت در فاز نخست روزانه ظرفیت تولید ۲۰ هزار قوطی کنسرو ماهی، قلیه ماهی و قلیه میگو دارد و رفته رفته با ایجاد نمایندگان فروش برای خود در استانهای کرمان، هرمزگان و اصفهان بازار ایجاد کرده و اکنون نیز در آستانه راه اندازی چهارمین نمایندگی فروش در استان فارس قرار گرفته است.
قلیه به عنوان یکی از غذاهای اصیل بوشهری است که به دلخواه ذائقه تهیه کنندگان با ماهی و یا میگو تهیه میشود و در اقصی نقاط کشور مشتریان خاص خود را دارد.
این شرکت که محصولات کنسروی خود را با نام " اورگانا" راهی بازار مصرف کرده در تلاش است تا بتواند به بازار کشورهای همسایه و بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس نیز دسترسی پیدا کند.
مدیر شرکت یال زرد برای تشریح روند واحد تولیدی اش امروز میزبان خبرنگارانی بود تا تشریح کند که چگونه با هدایت سرمایه خود به تولید توانسته علاوه بر تحقق شعار سال یک سرمایه گذاری به دور از ریسک خرید طلا و دلار را تجربه کرده است.
سید حسن موسوی میگوید: این شرکت در ابتدا توسط سرمایه گذارانی غیر بومی فعالیت خود را در مرحله تولید آزمایشی آغاز کرد اما به دلیل مشکل بانکی هیچگاه وارد فاز تولید اصلی نشد.
وی ادامه داد: پس از گذشت ۲ دهه با آورده ۱۵۰ میلیارد ریالی فاز نخست شرکت از دی ماه سال گذشته با ظرفیت تولید ۲۰ هزار قوطی کنسرو گوشتی آغازشد.
موسوی عنوان کرد: این شرکت اکنون تولید کننده کنسرو قلیه های میگو و ماهی و همچنین کنسرو ماهی در ۶ طعم روغن گیاهی، شوید، روغن زیتون، دودی، فلفلی و مناسب رژیم روغن (در محلول آب نمک) است.
وی یادآور شد: در فاز دوم توسعه شرکت تولید کنسروهای غیرگوشی شامل ذرت، قارچ، لوبیا و بادمجان در دستور کار قرار گرفته که این مهم از نیمه دوم مرداده امسال محقق میشود.
موسوی اظهارداشت: با راه اندازی فاز دوم پیش بینی میشود اشتغال مستقیم شرکت یال زرد از ۳۵ به ۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم افزایش یابد.
وی گفت: فاز سوم نیز شامل عمل آوری و فرآوری آبزیان است که تاکنون ۷۰ درصد از تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز آن خریداری شده است.
مدیر شرکت یال زد ادامه داد: پس از پایداری فعالیتهای فاز دوم شرکت سومین فاز آن نیز در مسیر تولید قرار گرفته و فرصتهای جدیدی برای اشتغال جوانان هم استانی فراهم میشود.
موسوی یادآور شد: گروه تحقیق و توسعه شرکت نیز با مجموعهای فعال و پویا در حال کار بر روی تولید محصولاتی جدید است.
وی عنوان کرد: شرکت یال زرد با تولید قلیه بوشهری با طعمهای ماهی و میگو توانسته در بازارهای هدف استقبال قابل توجهی از هم وطنان بوشهری را به این غذا اصیل بوشهری جلب کند.
موسوی گفت: برای قرار گرفتن بیشتر این محصول در سبد غذایی خانوارها با فروشگاه زنجیرهای رفاه رایزنیهایی آغاز شده تا زمینه ورود محصولات شرکت در فروشگاههای سراسر کشور فراهم شود.
وی عنوان کرد: این شرکت با هدف هموار سازی مسیر خود در عرصه صادرات روند دریافت گواهی ایزو های مختلف و نشان هلال که به عنوان گواهی تضمین سلامت، ایمنی و کیفیت است را آغاز کرده است.
موسوی یادآور شد: در نبود تصفیه خانه مرکزی در ناحیه صنعتی چغادک این شرکت با احداث تصفیه خانه روزانه از پسابهای صنعتی خود حدود ۴۰ مترمکعب آب با قابلیت کشاورزی و آبیاری فضای سبز تولید میکند.
وی گفت: با راه اندازی فازهای بعدی شرکت تولید آب از پسابهای شرکت به ۱۰۰ مترمکعب در روز خواهد رسید.
موسوی عنوان کرد: تنها با نصب یک دستگاه تصفیه خانه صنعتی ۵۰ درصد از آب تولیدی از پساب شرکت قابلیت شرب پیدا میکند.
وی یادآور شد: با گذشت یکسال از فعالیت تصفیه خانه شرکت که در راستای ایفا مسئولیتهای اجتماعی و حفظ محیط زیست فعال شده شرکت گواهی طبیعت سبز دریافت کرده که این گواهی یک برند ارزشمند برای شرکت است.
موسوی ادامه داد: شرکتهای تولید و فرآوری آبزیان فروش آن به صورت نسیه و مواد اولیه آنها مانند قوطیهای کنسرو و ماهی باید به صورت نقدی خریداری شود که این نشان از نیاز بالای شرکت به نقدینگی است.
وی عنوان کرد: با توجه به نگاه مثبت مسئولان و بانکهای استان بوشهر به تولید میطلبد بانکها برای تأمین نقدینگی چنین واحدهایی که به تناسب سرمایه گذاریهای خود ایجاد کننده فرصتهای شغلی زیادی هستند کمک ویژه داشته باشند.
منبع: جنوب نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۰۵۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
«شکرستان» با پردازشهای خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانماییهای موفق رسانه ملی است که میتوان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیهکننده «شکرستان» روند شکلگیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.
سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکلگیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدفگذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروههای سنی مختلف واقع شود.
وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامهای به این شکل در کشور نداشتیم و میخواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. میخواستیم این پویانمایی همچون آینهای، بازتابدهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب میبیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.
تهیهکننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترینهای ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاشهای صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.
همنوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان
صفوی گفت: اگر دقت کنید مهمترین مسئلهای که در «شکرستان» به چشم میخورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را میبیند، بهخصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا میشود و با شخصیتهای داستان و هنرمندان پشتصحنه همذاتپنداری میکند. بهعنوانمثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هممسیر میشود و در کنار داستان شخصیتهای فرهنگی را نیز میشناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمیماند.
وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبهرو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را میبیند، میداند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. بهعنوانمثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را میبینیم یا در طراحی لباسها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.
صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکتهای خیمهشببازی الهام گرفتهایم و از همه مهمتر ساختار تعزیهای و معینالبکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر میشود و مخاطب را شکار میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیتها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیتها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیتهایی که در این پویانمایی میبینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محلههای قدیمیشهرستانها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد میکند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم میریزد. صفوی افزود: همه شخصیتهای «شکرستان» را در زندگی روزمره بهخصوص نسل قبل میبینیم و میشناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کردهایم.
این تهیهکننده در خصوص مانایی شخصیتها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد میمانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شدهاند و مابازای آنان را دیدهایم و میشناسیم.
زندهنمایی در شکرستان
صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زندهنمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روشها و دستگاهها نیست، بلکه زندهنمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشهای بیرون میآید. در اینصورت مخاطب فکر نمیکند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی میکند و وقتی شخصیت از صفحه شیشهای و پرده سینما بیرون میآید، اثر محبوبی میشود.
«شکرستان» هماکنون همچون جوانی ۱۸ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشههای طرح در سنتهای روایی، قصهگویی، نمایشی و سنتهای هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار میماند. وقتی فکر را خودی و درونیسازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هماکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.
وی افزود: همانطور که میدانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنیها آن را طوری خودیسازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.
محبوبیت این اهالی شیرین
وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضربالمثلها، متلها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیتهای آن به شمار میرود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضربالمثلها، در ابتدا داستان روی قصههای قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضربالمثلها استفاده کردیم.
پرهیز از تکرارزدگی
تهیهکننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامهای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیتها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر میشود. صفوی ادامه داد: در فصلهای جدید بهسراغ موضوعات جدیدی مثل محیطزیست، فناوریهای جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفتهایم.
صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دورهای از «شکرستان» سعی کردیم ایدههای خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداختها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصلها را میتوان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. بهعنوانمثال در فصلی که دوگانهای بین ننهقمر و اسکندر شکل میگیرد از فصلهای جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خندهداری را رقم میزند. معمولاً انتخاب برخی شخصیتها باعث محبوبیت بعضی از قسمتها میشود.
صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامهسازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلمنامهنویس برسد، افراد صاحبنظری، چون قصهنویس، روانشناس، جامعهشناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرحشده را به به نقد میکشند و مسیر داستانسرایی را مشخص میکنند.
پویانمایی در دوران تحول
تهیهکننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحلهبهمرحله و خوب پیش میرود، اما مهمترین بحثی که به نظرم میرسد، بهغیراز توجه به محتوا باید به شکلهای جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکههای اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکلهای جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر میرسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکلهای جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس میشود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.
صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکلهای نوین این امکان را به منِ برنامهساز میدهد که روایتهای فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون